Menocchio scrie:...mai mereu trebuie sa reaprind pipa de cateva ori si aromele fine ale tutunului le resimt ff vag abia dupa ce termin de fumat - adica ramane o idee de aroma ...
Pipa, spre deosebire de ţigară, se stinge. E un dat al pipei. N-are rost să te concentrezi pe ţinerea ei aprinsă. În general, ăsta e un motiv de îngrijorare numai pentru noii pipari - foşti fumători de ţigări. Şi care, atunci când observă că pipa dă semne că o "să moară", încep să o pufăie cu putere, ca pe o ţigară, ajungând la acelaşi rezultat greşit: pipa se încinge.
Niciunul din piparii cu experienţă nu face aşa ceva. Ei ştiu că, dacă încing pipa, obţin două efecte nedorite: tutunul îşi schimbă aroma (în rău, evident), iar fumul devine atât de fierbinte încât provoacă arsuri pe limbă sau în cerul gurii. În concluzie, piparii cu experienţă sunt atenţi cu deosebire la temperatura bolului şi nicidecum la menţinerea pipei aprinsă.
Dacă ţi se stinge pipa de 20-30 de ori într-o fumată, nu e absolut nicio problemă.
Dar, dacă ţi s-a încins o singură dată, sunt mari şanse ca să fi stricat tutunul de dedesubt, încă neaprins. Şi, până la sfârşitul respectivei fumate, în loc de adevărata aromă a tutunului din pipă să nu mai simţi decât miros de cârpă arsă şi un gust amar pe limba scorojită.
Trage uşor din pipă. Aici, pe forum, folosim următoarea analogie: imaginează-ţi cum sorbi cu paiul, dintr-un pahar plin, o SINGURĂ picătură de suc, cât să ajungă pe limbă. Aşa se fumează pipa, de fapt.
Menocchio scrie:...Nu imi dau seama daca calitatea pipei influneteaza aceste experiente sau doar lipsa de pufait corect ...
Înclin să cred că e vorba doar de experienţă. Într-adevăr, şi pipa contează, dar într-o măsură mai mică decât crezi.
Dacă ai permis de conducere, îţi mai propun o analogie: fumatul unei pipe e cam ca şofatul unei maşini. Contează marca, e drept, dar mai mult contează priceperea celui ce ţine de volan. Degeaba conduce cineva fără experienţă un Bugatti abia ieşit pe poarta fabricii. La primul viraj mai abrupt, îl înfige în parapet. În schimb, un şofer cu experienţă, gen Titi Aur, poate face drifturi chiar şi cu un Clio. Cu ochii închişi.
Menocchio scrie:...o sa incerc si cateva estate de pe ebay - nu neaparat pt fumat (nu se exclude nici aceasta varianta) cat pentru a experimenta reconditionarea lor si curatirea...
Recondiţionează-le şi fumează-le cu încredere. La semnătura mea poţi vedea un proverb irlandez, pe care eu l-am descoperit ca fiind foarte adevărat: "pipa veche dă cel mai dulce fum". O parafrazare a proverbului nostru românesc: "găina bătrână face ciorba bună".
Eu am avut surprize foarte plăcute cu astfel de pipe vechi şi aproape toate cele pe care le-am cumpărat mi-au câştigat respectul. Îţi recomand doar să fii atent la eventuale defecte fizice, pentru că sunt foarte greu (dacă nu chiar imposibil) de remediat.
Menocchio scrie:...Fum rece (inca nu am resimtit ce inseamna )...
E vorba de acel fum rezultat dintr-o pipă care nu s-a încins şi din care se trage uşor. Îl vei simţi, nu-ţi face griji.
PS: când umpli pipa nu îndesa tutunul prea tare. Mai bine să fie prea răsfirat la început, pentru că îl poţi tasa ulterior cu futacul. Însă, dacă e prea îndesat încă de la început, trebuie să goleşti pipa şi să o iei de la capăt.
Înainte să o aprinzi verifică tirajul: trebuie să poţi trage aer prin pipa plină de tutun fără efort, exact ca printr-un pai de suc (din nou). Dar gol, de data asta.